Ny djurskyddslag

Det har kommit upp förslag på en ny/uppdatering av djurskyddslagen. Bland annat att det ska vara förbjudet att använda spö förutom i situationer för att undvika olycka. 

Jag blev positivt överraskad när jag hörde detta. Now we talk! Någon som börjar ställa ordentliga krav!

Detta är en väldigt svår fråga men det är jättebra att den kommer upp. Det är helt sjukt hur en del missbrukar spöet. Och när man börjar tänka på det är det rätt sjukt hur mycket pengar och design man lägger ner på en pinne som man ska "slåss" med.

För mig personligen är den nya lagen inte jättebra. Jag rider gärna med dressyrspö så att jag kan få ihop hela hästen, speciellt Bompa då han har väldigt lång rygg. Jag strävar såklart efter att kunna rida utan men ibland känns spöet oumbärligt. Till exempel när vi hoppar, och Bompa är lite tveksam, då fungerar det mycket bättre att ta spöet på rumpan, så han får med sig hela kroppen.

Problemet är om detta kommer att bli en bedömningfråga. För om man får ha det för att undvika olycka, då betyder det alltså att man får rida med det - men inte använda det till 99%. Att peta på med ett dressyrspö kan ju vara mycket bättre än att hacka med skänklarna - hur mycket är tillåtet. Och hur ska de kunna kontrollera det? Jag tror knappast att hela Sverige kommer att slänga sina ridspön i soptunnan. 

Jag tycker att det är jättebra att detta uppmärkammas. Jag tror inte det är möjligt att göra det till en lag, men genom att ta upp frågan kan vi allesammans tänka mer på vad vi gör med pinnen i handen. 

Vad tycker du?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0