Pelham och gummisnodd

Jag har länge funderat runt ämnet hjälpmedel och då främst hjälptyglar och specialbett. 

För mig är ändå utgångspunkten ett vanligt träns med antingen rakt, två eller tredelat bett, alternativt hackamore(eller annat bettlöst). Men av olika anledningar kan man behöva hjälp, då i form av andra bett eller hjälptyglar.

Bara senast nu under hösten har jag för första gången provat att rida på ett annat bett än de jag räknade upp ovan. Det var när Bompa fick nytt självförtroende i hoppningen och blev superstark och jag var chanslös med tränsbettet. Då provade jag ett pelham och det fungerade bra.
Detta var en stor grej för mig. Jag vill alltid ha det så enkelt som möjligt och jag såg det lite som ett misslyckande att behöva det bettet. Men samtidigt, hellre det skarpa bettet och få igenom förhållnigen än att slita sönder munnen.

Något jag har fått erfara är att jag har ofta väldigt olik syn på gummisnodd/halsförlängare än många andra.
Jag började använda detta 2007/2008 när jag började träna för dressyrtränaren Anna och skulle lära både mig och min ponny Pikachu det där med att jobba på tygeln. Det som jag tycker är positivt med gummisnodd är att man kan hålla en mjuk kontakt med munnen och istället koncentrera sig på att driva. Sedan när vi så småningom lärt oss och tog av gummisnodden behövde jag bara ha kontakt med munnen och driva för att få honom att gå i en bra form.
Men det gäller att använda den rätt. Många spänner in alldeles för mycket - jag hade den så att den slutade verka strax innan hästen var i lodplanet.

I övrigt har jag inte använt några hjälpmedel mer än sporrar och spö, men målet är alltid att ha det så "rent" som möjligt :)

Har du använt hjälptyglar någon gång? Vad tycker du om det?

Kommentarer
Postat av: Tova ♥

Jag rider på ridskola, och vissa hästar är rätt stressade. Då brukar vi använda gummisnodd, väldigt löst men bara så att dem har lite "hjälp" och kan slappna av lättare. Dem är för det mesta inte ens spända, utan "hänger" lite. Men ändå går hästarna ner i form mycket lättare, och man kan som du sa; Koncentrera sig på andra saker. Jättebra skrivet tycker jag! ^^

2011-11-28 @ 11:56:21
URL: http://ponnysmurfarnas.blogg.se/
Postat av: skogsrusset@soclog

åh tack så mycket :D

2011-11-28 @ 12:38:46
URL: http://skogsrusset.soclog.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0