Gläds åt det du har

Idag är det ett år sedan Emma var tvungen att ta bort sin fina Nwana. Jag vet hur det känns, och jag är livrädd för att jag ska tvingas gå igenom samma sak med Bompa. Jag älskar min häst, och tänker därför utnyttja detta till att få vara så banal och göra en av dessa eviga listor.


Vad heter hästen? Ekvall's Tango

Tycker du att den ska heta något annat? Jaa, tycker det är lite tråkigt. I och för sig kallar jag honom aldrig det
Vad kallar du hästen? Bompa, bompelomp
Vad kallar andra hästen? Bompa
Hur gammal är den? 8 år
Vilket år/månad/dag föddes den? 2003/05/04
Vilken färg har den? Gulsvart
Har den några tecken? Stjärn, vit krona v.b. vitaballar h.b.
Hur hög i mankhöjden? 155 cm enligt annonsen, har aldrig mätt honom
Är det ett sto/valack/hingst? Valack
Vad är det för ras? Welsh cob

Har du tävlat den i hoppning? Ja
Vilka klasser/hur högt? 50 cm Clear round ;)
Är den tävlad i dressyr? Ja
Vilka klasser? Lc:1, Lc:2, Lb:0, Lb:1, LB:2, La:1
Är den tävlad fälttävlan? nej
Vilka klasser? -
Är den tävlad i trav? nej
IÄr den tävlad i galopp? Nej
Är den tävlad i något annat? Nej
Har den tävlat in några pengar? Ja
Hur mycket? Typ 300-400

Har hästen championatspoäng? Nej
Hur högt har du hoppat med den? 90 cm
Är hästen bra på dressyr? Jadå
Hur är den i skritten? Kan vara svår att få ihop, annars bra bakben
Hur är den i traven? Blir lätt tung och lång, men maffig när han kommer igång
Hur är den i galoppen? Något svag men maffig
Kan den skänkelvikningar? Någorlunda
Kan den öppna/sluta? Tränar på det
Kan den galoppombyten? Inte direkt


Är hästen pigg? För det mesta
Är hästen trög? Ibland
Är hästen stark? Ja, har blivit det den senaste tiden
Är hästen het? Skulle jag inte påstå
Bockar den? Händer ;)
Har du bockat med den? Jadå
Stegrar den? Nej
Har du stegrat med den? Nej
Sparkar den bakut? När han är glad
Har du sparkat bakut med den? Jadå
Skenar den ofta med dig/andra? Nej
Har du skenat på den? Nej
Är den tittig? Inte direkt
Har du badat tillsammans med den? Nej
Har ni hoppat tillsammans? Ja
Har ni galopperat på en äng tillsammans? Ja

Hoppar hästen bra? Helt ok
Gillar den att hoppa? Haha, skräckblandad förtjusning!
Har den bra hoppteknik? Beror på vad man jämför med
Hur högt brukar du hoppa med den? 50 cm
Hur ofta hoppar du den? Typ 1-2 ggr i månaden
Hur är den när den rids ut? Cool men pigg och glad
Tycker den att det är kul? Ja
Blir den piggare eller trögare än på banan när ni rider ut? Beror på vad man gör
Står hästen i box? Ja
Går hästen på lösdrift? Nej (men hade kunna tänkt mig det om jag hade haft möjligheten)
Hur mycket och vad äter hästen? 10 kg hö, 7 dl (torr) betfor, 9 dl havre
Går den i hagen varje dag? Självklart
I en stor eller liten hage? Stor
Hur länge går den ute per dag? 10-12 timmar
Gillar den att vara ute i hagen? Ja


Hur ofta rids hästen? 5 dagar/vecka i genomsnitt
Är det en svår eller lätt riden häst? Han är nog ganska lätt
Vem äger hästen? Pappa på pappret
Är hästen snäll i stallet? Ohja!
Kan hästen stå lös i stallet? Ja oftast
Måste hästen vara uppbunden? Nej
Är hästen lättlastad? Japp
Är den snäll att klippa? Med lite brems så är han som en ängel ;)
Vad har den för sadel/sadlar? Jensen dressyrsadel och Globus Loke allround/hoppsadel
Vad har den för benskydd/benlindor just nu? Använder sällan skydd eller lindor
Vad har den för bett just nu? Oftast tvådelat tränsbett men byter ibland till tvådelat pelham eller hackamore.
Vad har den för täcken just nu? Nada

Nämn en sak som är - med hästen: Att han har så lång rygg och det är svårt för mig att få ihop honom.
Nämn en sak som är + med hästen: Hans underbara personlighet, han får mig att smälta ^^ Och det vi missar på det tekniska på dressyrbanan tar han igen med utstrålning!
Har ni många minnen tillsammans? Ja
Nämn det bästa: Personligheten
Har du någon gång sagt "jag älskar dig" till hästen: Ja, varje dag, flera gånger



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0