Bompa & Musse 14/11

Första året med Bompa så red jag nästan alltid barbacka eftersom jag hade lättare att komma åt honom. Den senaste tiden har det inte blivit så ofta, men idag bestämde jag mig för att sluta mesa så jag tog hackamoret och hoppade upp.
Det visade sig att just kombinationen hackamore, barbacka och en häst som inte blivit riden på en vecka är en ganska spännande kombination. När vi kom ut på en äng hade jag inget annat val än att grabba tag i manen och hänga med när han stack iväg i galopp. Skönt att släppa på kontrollen!
I traven blev han lång, låg och rund utan att bli framtung - jättehärligt. På grund av hans utbrottsgalopper blev han trött rätt fort så vi var bara ute i 30 minuter.


Blir lika hänförd av Musse varje gång jag tömkör. Han tycker det är så himla kul, han blir så taggad och lyhörd. Ibland leder det till missförstånd men de blir allt färre. Tränade på galoppen idag och det gick super. Han hade lätt för att fatta, fattade rätt galopp, höll oftast rätt galopp och kunde dessutom hålla den flera varv. Helt fantastiskt vilka framsteg han gör med tanke på hur lite vi har jobbat med den.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0